Partnerzy serwisu:

Pytanie 

Zamawiający unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty i poinformował o powtórzeniu badania i oceny ofert. Uzasadnił swoją decyzję tym, że oferta pierwotnie uznana za najkorzystniejszą nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, ponieważ osoba wskazana do kierowania pracami restauratorskimi i konserwatorskimi nie spełnia wymagań określonych w art. 37a ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Czy oferta, która nie spełnia warunków SWZ, może zostać ponownie rozpatrzona w toku ponownej oceny ofert? Jeśli nie, jaka jest podstawa prawna jej odrzucenia?

Odpowiedź 

Skoro zamawiający unieważnił wybór oferty i powrócił do czynności badania i oceny ofert, musi uwzględnić również ofertę, której sposób wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu został uznany za niewystarczający. Odrzucenie tej oferty jest możliwe dopiero po ustaleniu, czy zachodzą ku temu podstawy prawne.

Wyjaśnienie 

Zamawiający ma prawo do tzw. autokorekty, czyli unieważnienia czynności wyboru oferty, jeśli stwierdzi, że była ona obarczona błędem. W takiej sytuacji należy ponownie przeprowadzić badanie i ocenę ofert. Nie oznacza to jednak automatycznego odrzucenia oferty, której wybór został unieważniony.

Zanim zamawiający podejmie decyzję o odrzuceniu, powinien: 

  1. Wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, jeśli uzna, że przedstawione przez niego dokumenty są niewystarczające. 
  2. Rozważyć zastosowanie przesłanek wykluczenia określonych w art. 109 ust. 1 pkt 8 lub 10 ustawy Pzp, jeśli zamawiający przewidział je w SWZ.

Odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp (brak wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu) jest możliwe dopiero po przeprowadzeniu procedury uzupełnienia dokumentów.

Reasumując, powrót do etapu badania i oceny ofert oznacza, że zamawiający powinien ponownie przeanalizować ofertę, której wybór unieważnił. Odrzucenie tej oferty może nastąpić wyłącznie po dokonaniu ponownej weryfikacji i zastosowaniu odpowiednich procedur.

Podstawa prawna 

Art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).

Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl