Partnerzy serwisu:

Pytanie 

Wykonawca złożył wniosek o waloryzację wynagrodzenia umownego, uzasadniając go zmianą wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującą w 2025 roku. Wynagrodzenie to wynika z umowy na usługi stałej bezpośredniej ochrony fizycznej osób i mienia, realizowanej przez pracowników ochrony, oraz elektronicznego monitorowania obiektów zamawiającego.
Wykonawca oświadczył, że zatrudnia 10 pracowników. Jednak w wyniku weryfikacji dokumentów zatrudnienia zamawiający stwierdził, że część osób świadczących usługi ochrony jest zatrudniona przez podmiot niewystępujący w umowie.
W dokumentacji postępowania oraz umowie zamawiający zastrzegł obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowej części zamówienia, tj. pełnienia fizycznej ochrony osób i mienia na terenie obiektu zamawiającego. Dodatkowo w umowie wskazano, że wykonawca musi zatrudniać pracowników na umowę o pracę.
W związku z powyższym pojawiają się następujące pytania:
Czy z zapisów umowy oraz dokumentacji postępowania jednoznacznie wynika, że wykonawca jest zobowiązany do osobistego zatrudniania pracowników wykonujących usługi ochrony fizycznej, co wyklucza możliwość powierzenia tych zadań pracownikom podmiotu trzeciego, który nie został uwzględniony w umowie?
Czy podmiot, który udostępnia wykonawcy zasoby ludzkie (tj. pracowników ochrony), staje się w takim przypadku niezgłoszonym podwykonawcą, naruszając tym samym postanowienia umowy i przepisy ustawy Pzp?

Odpowiedź 

Zamawiający, który zastrzega obowiązek osobistego wykonania kluczowych zadań zamówienia, wyłącza możliwość przekazania ich innym podmiotom. Wykonawca, który korzysta z pracowników podmiotu trzeciego, łamie warunki umowy i przepisy ustawy Pzp. W takiej sytuacji zamawiający powinien uznać ten podmiot za niezgłoszonego podwykonawcę i nałożyć na wykonawcę przewidziane w umowie sankcje.

Wyjaśnienie 

Ustawa Pzp pozwala zamawiającemu określić w dokumentacji postępowania, że wykonawca musi osobiście wykonać kluczowe części zamówienia. Zamawiający wprowadził takie zastrzeżenie w tym postępowaniu, wskazując, że wykonawca musi samodzielnie świadczyć usługi ochrony fizycznej osób i mienia. W umowie zamawiający wymagał również, aby wykonawca zatrudniał pracowników ochrony na podstawie umowy o pracę. Wykonawca, który powierza te obowiązki podmiotowi trzeciemu, działa sprzecznie z warunkami kontraktu.

Zamawiający, analizując realizację umowy, wykrył, że część pracowników ochrony zatrudnia podmiot, który nie figuruje w umowie jako wykonawca. W tej sytuacji zamawiający powinien uznać, że wykonawca przekazał kluczową część zamówienia osobom spoza własnej struktury zatrudnienia, co narusza warunki umowy. Skoro zamawiający zastrzegł, że ochrona fizyczna stanowi kluczową część zamówienia, wykonawca musi zatrudniać wszystkie osoby świadczące te usługi, bez możliwości angażowania podwykonawców w tym zakresie.

Kontrahent może dopuścić podwykonawców wyłącznie do wykonywania innych czynności objętych zamówieniem, takich jak elektroniczny monitoring obiektów. Wykonawca, który narusza warunki umowy, powinien liczyć się z konsekwencjami, w tym możliwością rozwiązania umowy.

Podstawa prawna 

Art. 121, art. 436 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).

Iwona Bujak – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych (od 1994 roku), pracownik wydziału zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl