Partnerzy serwisu:

Pytanie

Zamawiający – szpital – prowadzi postępowania na dostawy leków w pakietach, określając, że każdy pakiet obowiązuje przez 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
W praktyce prowadzi to do problemów organizacyjnych, ponieważ umowy na poszczególne pakiety zawierane są z różnymi wykonawcami w różnych terminach, co skutkuje rozbieżnymi datami zakończenia ich obowiązywania. W konsekwencji utrudnia to:
• zapewnienie ciągłości leczenia,
• prawidłowe planowanie nowych postępowań,
• organizację podpisywania kolejnych umów w przyszłości.
Najlepszym rozwiązaniem dla zamawiającego byłoby określenie w zamówieniu, że wszystkie umowy na dostawy leków kończą się w jednej, konkretnej dacie.
Czy, powołując się na konieczność zapewnienia ciągłości leczenia oraz organizację postępowań, zamawiający może w dokumentacji przetargowej wskazać konkretną datę końcową obowiązywania umowy zamiast liczyć czas trwania umowy od momentu jej podpisania?

Odpowiedź

W świetle przedstawionych informacji można przyjąć, że zamawiający może określić w umowie termin zakończenia dostawy leków poprzez wskazanie określonej daty końcowej, o czym szerzej poniżej.

Podstawa prawna określenia terminu zakończenia umowy

Zgodnie z art. 436 pkt 1 ustawy Pzp umowa o zamówienie publiczne powinna zawierać postanowienia określające planowany termin zakończenia usługi, dostawy lub robót budowlanych. Zamawiający może określić ten termin: 

  • w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach, 
  • lub wskazać konkretną datę końcową, jeśli jest to uzasadnione obiektywną przyczyną.

Możliwość wskazania określonej daty końcowej

Z przepisu wynika, że tylko w przypadku istnienia obiektywnej przyczyny zamawiający może wskazać konkretną datę zakończenia umowy. Ustawa Pzp nie precyzuje, jakie okoliczności uzasadniają taki sposób określenia terminu realizacji zamówienia.
W literaturze prawniczej wskazuje się, że takie przyczyny mogą wynikać m.in. z:
• zadań ciążących na zamawiającym,
• ochrony interesów gospodarczych zamawiającego (np. konieczność zakończenia realizacji zamówienia w terminie wynikającym z innych zobowiązań),
• uwarunkowań przyrodniczych związanych z realizacją umowy.

W omawianym przypadku argumentem przemawiającym za określeniem konkretnej daty końcowej umowy może być konieczność zapewnienia ciągłości leczenia oraz organizacyjna potrzeba skoordynowania terminów kolejnych postępowań na dostawy leków.

Decyzja należy do zamawiającego

Ostateczna decyzja w zakresie określenia terminu wykonania umowy należy do zamawiającego. To on posiada pełną wiedzę dotyczącą:
opisu przedmiotu zamówienia,
okoliczności faktycznych,
potrzeb organizacyjnych związanych z planowaniem przyszłych postępowań.
W związku z tym, jeżeli zamawiający uzna, że wskazanie konkretnej daty zakończenia umowy jest uzasadnione, może przewidzieć taki sposób określenia terminu realizacji umowy w dokumentacji postępowania.

Podstawa prawna 

Art. 436 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).

Andrzela Gawrońska-Baran – radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej, obecnie prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl