Partnerzy serwisu:

Pytanie

Zamawiający planuje w 2025 roku zakup sprzętu IT, obejmującego komputery osobiste, serwery, routery, przełączniki, drukarki oraz inne urządzenia peryferyjne. Na ten cel w budżecie przewidziano 70 000 zł netto, z podziałem na raty – część środków miała być wydatkowana na początku roku, a reszta pod koniec.
Na początku roku zamawiający dokonał zakupu sprzętu IT za 20 000 zł netto, pozostawiając 50 000 zł netto do dalszego wydatkowania.
W trakcie roku zamawiający otrzymał dodatkowe środki finansowe w wysokości 100 000 zł netto przeznaczone na zakup sprzętu IT. W efekcie, mając jeszcze niewykorzystane 50 000 zł netto, zamawiający zastanawia się, czy:
• należy oszacować wartość zamówienia jako 150 000 zł netto (100 000 zł dodatkowych środków + 50 000 zł pozostałych z pierwotnego budżetu) i ogłosić postępowanie krajowe, czy
• traktować 100 000 zł jako nową, nieprzewidzianą wartość i przeprowadzić dwa odrębne postępowania w ramach regulaminu dla zamówień o wartości do 130 000 zł netto?

Odpowiedź

W opisanej sytuacji należy przeanalizować istnienie tożsamości czasowej w kontekście planowanych przez zamawiającego zamówień.

Wyjaśnienie  

Łącznemu szacowaniu podlegają zamówienia tożsame przedmiotowo, podmiotowo i czasowo. 

W opisywanym przypadku spełnione są pierwsze dwa kryteria: 

  • Zamówienia dotyczą tego samego rodzaju sprzętu IT (tożsamość przedmiotowa). 
  • Wykonawcami mogą być te same podmioty (tożsamość podmiotowa). 

Tożsamość czasowa odnosi się do momentu, w którym zamawiający posiada wiedzę o konieczności dokonania zamówienia. W pytaniu wskazano, że potrzeba udzielenia kolejnych zamówień pojawiła się po realizacji pierwszej części, ale jeszcze przed udzieleniem drugiej, co oznacza, że należy uznać istnienie tożsamości czasowej względem nowych i niezrealizowanych jeszcze zamówień.

W konsekwencji wartość 50 000 zł netto oraz dodatkowo przyznane 100 000 zł netto powinny zostać oszacowane łącznie.

Możliwość zastosowania art. 30 ust. 4 ustawy Pzp

Zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp, jeśli zamówienie jest udzielane w częściach, zamawiający może stosować przepisy ustawy właściwe dla wartości danej części zamówienia, pod warunkiem że: 

  1. Wartość danej części jest mniejsza niż równowartość 80 000 euro dla dostaw lub usług oraz 1 000 000 euro dla robót budowlanych. 
  2. Łączna wartość tych części nie przekracza 20% wartości całego zamówienia. 

Jak wyjaśnia Urząd Zamówień Publicznych, przepis ten pozwala przeprowadzić postępowanie w łagodniejszym reżimie Pzp, jeśli każda część spełnia powyższe warunki. Oznacza to, że możliwe jest udzielanie zamówień na poszczególne części zgodnie z wartością danej części, a nie wartością całości zamówienia.

Przykładowo, w przypadku zamówienia o wartości 300 000 euro podzielonego na 5 równych części, zamawiający może: 

• zastosować pełne procedury Pzp dla wszystkich części, traktując je jako całość,
• zastosować procedury właściwe dla wartości każdej z części, jeśli ich łączna wartość nie przekroczy 20% całego zamówienia.

W opisywanej sytuacji łączna wartość zamówienia wynosi 150 000 zł netto, co oznacza, że zamawiający powinien stosować zasady szacowania wartości w sposób łączny i ogłosić jedno postępowanie krajowe.

Zakaz dzielenia zamówienia w celu obejścia przepisów

Zgodnie z art. 28 ustawy Pzp, nie można dzielić zamówienia na części w celu uniknięcia stosowania przepisów Pzp. Zamawiający nie może zatem przeprowadzić dwóch odrębnych postępowań, traktując dodatkowe środki jako nowe, niezwiązane zamówienie, jeśli łączne wydatki dotyczą tego samego przedmiotu.

Podstawa prawna 

Art. 28 i art. 30 ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).

Justyna Andała-Sępkowska – prawnik z wieloletnią praktyką w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych zamówieniom publicznym 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl