Pytanie
Zamawiający prowadzi przetarg na dostawę części na okres 24 miesięcy w trybie podstawowym, stosując kryterium najniższej ceny. Formularz cenowy zawiera szczegółowy asortyment z ilościami i cenami. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 400 000 zł.
W projekcie umowy przewidziano następujące postanowienie:
"Ceny oferowanego asortymentu, wskazane w formularzu cenowym, podlegają zmianom po upływie 6 miesięcy od zawarcia umowy, tj. ceny złożone w ofercie obowiązują przez okres 6 miesięcy od jej zawarcia, a po tym okresie obowiązują ceny z katalogu Wykonawcy z dnia ich zamówienia. Zmiany cen, o których mowa w niniejszym ustępie, nie wymagają zawarcia aneksu do umowy".
Czy taki zapis jest zgodny z przepisami ustawy Pzp?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na remont kominów
Ogłoszenie premium 20 dni do końca20.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd Kieleckiej Spółdzielni Mieszkaniowej ogłasza przetargi nieograniczone
Ogłoszenie premium 26 dni do końca26.05.2025
KIELCE, Świętokrzyskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Wątpliwości wyrażone w pytaniu należy uznać za uzasadnione, a cytowane postanowienie umowne nie jest zgodne z ustawą Pzp.
Brak przejrzystości postanowień umownych
Zgodnie z art. 16 ustawy Pzp, zamawiający ma obowiązek przygotować i przeprowadzić postępowanie w sposób:
- zapewniający uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców,
- przejrzysty,
- proporcjonalny.
Zaprojektowanie postanowień umownych w sposób nieprzejrzysty jest sprzeczne z tą zasadą.
Kryterium oceny ofert a zmiana ceny w trakcie realizacji zamówienia
Zgodnie z art. 240 ust. 2 ustawy Pzp kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru oraz muszą umożliwiać weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia.
W analizowanej sytuacji:
- jedynym kryterium wyboru oferty jest cena,
- zamawiający dopuszcza zmianę ceny już po 6 miesiącach,
- po upływie 6 miesięcy ceny ustala wykonawca na podstawie własnego katalogu,
- nie określono żadnych mechanizmów kontrolujących te zmiany.
Taki zapis podważa sens wyboru najkorzystniejszej oferty, ponieważ wykonawca może złożyć ofertę z celowo zaniżoną ceną początkową, a po pół roku stosować dowolnie wyższe ceny katalogowe.
W efekcie zamawiający nie zna realnych kosztów dostaw na kolejne 18 miesięcy, co:
• narusza zasadę przejrzystości postępowania,
• może skutkować niekontrolowanym wzrostem kosztów,
• prowadzi do braku pewności budżetowej.
Zmiana umowy a wymogi art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
Zgodnie z art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, zmiana umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania jest dopuszczalna, jeżeli została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia w postaci jasnych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych.
Dopuszczalne postanowienia muszą spełniać łącznie następujące warunki:
- określać rodzaj i zakres zmian,
- określać warunki wprowadzenia zmian,
- nie przewidywać zmian, które modyfikowałyby ogólny charakter umowy.
W analizowanym przypadku brak jest jasnych i precyzyjnych zasad wprowadzania zmian cenowych. Zamawiający nie określa żadnych ograniczeń dotyczących wysokości podwyżek cen katalogowych, co narusza przepisy ustawy Pzp dotyczące przejrzystości i kontroli realizacji zamówienia.
Wniosek
Postanowienie umowne, które:
• pozwala wykonawcy na dowolną zmianę cen po 6 miesiącach,
• nie określa mechanizmu ustalania cen w dalszym okresie obowiązywania umowy,
• pozostawia zamawiającego bez wiedzy o rzeczywistych kosztach dostaw na 18 miesięcy,
jest niezgodne z przepisami ustawy Pzp.
W celu dostosowania zapisów umowy do wymogów ustawy Pzp, zamawiający powinien:
- Określić mechanizm zmiany cen art. poprzez indeksację cen w oparciu o obiektywne wskaźniki ekonomiczne (art. wskaźnik inflacji, ceny rynkowe surowców).
- Ustalić maksymalny dopuszczalny wzrost cen, aby uniknąć niekontrolowanego wzrostu kosztów.
- Przewidzieć obowiązek uzasadnienia zmian cenowych art. poprzez przedstawienie kalkulacji opartej na obiektywnych danych rynkowych.
Podstawa prawna
Art. 16, art. 240 ust. 2 oraz art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).
Justyna Andała-Sępkowska – prawnik z wieloletnią praktyką w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych zamówieniom publicznym
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Unieważnienie wyboru oferty a ponowna jej ocena - czy zamawiający może ją uwzględnić w badaniu?
ocena ofert -
Czy zamawiający może wezwać wykonawcę do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych po wyborze najkorzystniejszej oferty
podmiotowe środki dowodowe -
Czy wolno zwiększyć zakres umowy przetargowej i przedłużyć termin jej realizacji zgodnie z art. 455 ust. 2 Pzp?
zamówienia na dostawy -
Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów?
Zamówienia publiczneObowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia jednoznacznego i wyczerpującego opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny.