Pytanie
Nurtuje mnie zagadnienie wynagrodzenia kosztorysowego. Do umowy dałem taki zapis: "Ostateczna wartość przedmiotu umowy określona w ust. zostanie ustalona po odbiorze robót budowlanych stanowiących przedmiot umowy, zatwierdzonym protokołem odbioru końcowego na podstawie przeprowadzonego obmiaru oraz kosztorysu powykonawczego sporządzonego przez Wykonawcę i sprawdzonego przez inspektora nadzoru. Zgodnie również z art. 144 przewiduję zmiany postanowień umowy, w tym możliwą zmianę wynagrodzenia w przypadku zmian ilości jednostek przedmiarowych". Czy jeżeli zwiększą się nakłady pracy (ilości przedmiarowe obejmujące dokumentację), wypłacamy większe wynagrodzenie zgodnie z kosztorysem powykonawczym, to czy również robimy aneks do umowy zwiększający wynagrodzenie? Czy wówczas takie działanie jest robotą dodatkową? Czy powinienem wówczas sporządzić protokół konieczności, czy taki protokół jest tylko potrzebny w przypadku zamówień dodatkowych?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie projektów i kosztorysów
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca25.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym
Ogłoszenie premium 7 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego zmiana wynagrodzenia, wynikająca z zatwierdzonego kosztorysu powykonawczego, powinna być określona aneksem do umowy. W żadnym wypadku nie można wtedy mówić z tego tytułu o zmianie wynagrodzenia w oparciu o faktycznie wykonane jednostki przedmiarowe jako o robocie dodatkowej.
Wyjaśnienie
Wynagrodzenie kosztorysowe, określone w ofercie przetargowej, zawsze będzie miało charakter wstępny, orientacyjny. Wykonawca realizując robotę budowlaną prowadzi księgę obmiarów. Całościowe, końcowe wynagrodzenie wykonawcy ustala się za pomocą kosztorysu powykonawczego za wykonane i odebrane roboty.
Kilka słów o zamówieniach dodatkowych
Brak jest definicji robót dodatkowych. Jedynie art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp wskazuje, że zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
- z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
- wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.
Z treści tego przepisu wynika, że konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego jest obiektywnie nieprzewidywalna, przed wszczęciem postępowania podstawowego (głównego). W Twoim przypadku nie ma mowy o takich okolicznościach. Twój wykonawca realizuje roboty przewidziane w przedmiarze i kosztorysie ofertowym. Nie ma więc konieczności spisywania protokołu konieczności. Istotne jest jednak, aby zamawiający zatwierdził książkę obmiarów. Protokół z takiej czynności można sporządzić dodatkowo.
Zmieniasz wynagrodzenie? Spisz aneks!
Zmiana wynagrodzenia wpisanego do umowy wymaga spisania aneksu. Ustawa Pzp zakazuje istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany. Skoro wypełniłeś tę dyspozycję odpowiednimi zapisami w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu, to sporządź aneks do umowy. Powołaj się w nim na odpowiednie zapisy, uprawniające Cię do zmiany umowy oraz na zatwierdzoną księgę obmiarów.
Podstawa prawna: art. 67 ust. 1 pkt 5, art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759).
-
Problemy formalne dotyczące rozliczenia wynagrodzenia w formie ryczałtu
Zamówienia publiczneW doktrynie przeważa pogląd, iż istotą ceny ryczałtowej jest ustalenie jej z góry. Charakter okoliczności, z uwagi na które nie przewidziano wielkości lub kosztu prac, nie ma większego znaczenia. -
Czy przy zmianie przedmiotu zamówienia zmienia się również jego wartość szacunkowa?
Przetargi krok po krokuW przypadku modyfikacji przedmiotu zamówienia po ogłoszeniu postępowania, której konsekwencją jest zwiększenie zamawianych dostaw, wartość szacunkowa zamówienia pozostaje bez zmian. Może natomiast zmienić się kwota, którą przeznaczona na sfinansowanie zamówienia. -
Można wybrać ofertę złożoną po terminie
Zamówienia publiczneW postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości mniejszej niż 14.000 euro jedna z firm złożyła ofertę po terminie wyznaczonym w specyfikacji. Cena przedstawiona w ofercie jest niższa niż ceny w pozostałych otrzymanych ofertach. Czy w związku z tym możliwe jest przyjęcie oferty pomimo jej złożenia po upływie wyznaczonego terminu ? -
Prezydent podpisał zmianę ustawy Prawo zamówień publicznych
Zamówienia publiczne15 sierpnia 2010 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał ustawę z dnia 06 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.