Pytanie
W związku z zapowiadaną zmianą stawek VAT proszę o przedstawienie opinii dotyczącej zapisu do umowy, uwzględniającego zmianę wynagrodzenia wykonawcy wskutek zmiany podatku od towarów i usług: Zamawiający dopuszcza zmianę wynagrodzenia brutto jedynie w przypadku zmiany stawki VAT w ramach niniejszej umowy. Zmiana ta następuję z dniem wejścia w życie aktu prawnego zmieniającego stawkę. Proszę o opinię, czy według Państwa istnieje możliwość zmiany (na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp) wynagrodzenia brutto wykonawcy? Według części dostępnych w publikatorach opinii zmiana stawki VAT nie może spowodować zmiany wynagrodzenia brutto (będącego odpowiednikiem ceny oferty). Według innych taka zmiana jest dopuszczalna, jeśli tylko została przewidziana w treści umowy.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "URSUS" ogłasza przetarg nieograniczony na remont elewacji budynków mieszkalnych wraz z remontem balkonów
Ogłoszenie premium 23 dni do końca12.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont dylatacji tarasu nad garażem podziemnym
Ogłoszenie premium 12 dni do końca01.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Zaproponowany przez Ciebie zapis umowy, zgodnie z którym w trakcie obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego będzie możliwe zwiększenie wynagrodzenia brutto wykonawcy w przypadku zmiany stawki VAT, jest zgodny z treścią art. 144 ust. 1 ustawy Pzp.
Obowiązek zapłaty zwiększonego wynagrodzenia przez zamawiającego na skutek zmiany stawek VAT może wynikać jedynie ze stosownego zapisu umowy, w którym zamawiający przewidział możliwość zmiany umowy w przypadku zmiany stawki VAT. Do zmiany zawartej umowy uprawnia jedynie sytuacja, gdy zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany (art. 144 ust. 1 ustawy Pzp). Jeżeli zatem w umowie zawieranej w sprawie zamówienia publicznego nie przewidziano takiej zmiany, zamawiający nie będzie mógł podpisać z wykonawcą aneksu do umowy o zmianie wynagrodzenia. Wykonawca będzie jednak mógł w takiej sytuacji skorzystać z drogi sądowej na zasadach wynikających z art. 3571 § 1 Kodeksu cywilnego. Uprawnia on sąd w konkretnej sprawie do oznaczenia innego sposobu wykonania zobowiązania lub innej wysokości świadczenia - na skutek nadzwyczajnej zmiany stosunków, których strony nie przewidziały w momencie zawierania umowy. Taką możliwość dopuścił m.in. SN w uchwale z 24 czerwca 1994 r.; sygn. akt III CZP 79/94, wskazując, że zmiana ustawodawstwa może być uznana - w okolicznościach konkretnej sprawy - za "nadzwyczajną zmianę stosunków". Podobnie wypowiedział się SN w wyroku z 17 stycznia 2008 r.; sygn. akt III CSK 202/07, stwierdzając, że "zasadnicze i zaskakujące zmiany stawek celnych i podatkowych mogą być kwalifikowane jako nadzwyczajna zmiana stosunków. Zmiana stanu prawnego, w tym zasadnicza zmiana w zakresie stawek podatkowych w okresie trwania stosunku obligacyjnego, ma z reguły cechy zdarzenia nadzwyczajnego o charakterze powszechnym, niezależnym od woli strony i nie mieści się w typowym ryzyku kontraktowym stron. Zmiana taka w zasadniczy sposób może wpływać na sytuację prawną stron, w tym np. na sytuację wykonawcy robót budowlanych w związku z cenotwórczym charakterem podatku VAT".
Podstawa prawna: art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759); art. 3571 § 1 ustawy Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.).
* Autorka jest naczelnikiem w Departamencie Kontroli UE UZP
Autorka zastrzega, że treść odpowiedzi to jej prywatna opinia, a nie stanowisko UZP.
-
Problemy formalne dotyczące rozliczenia wynagrodzenia w formie ryczałtu
Zamówienia publiczneW doktrynie przeważa pogląd, iż istotą ceny ryczałtowej jest ustalenie jej z góry. Charakter okoliczności, z uwagi na które nie przewidziano wielkości lub kosztu prac, nie ma większego znaczenia. -
Jak wykonawca może uzasadnić konieczność utajnienia informacji?
Przetargi krok po krokuCo do zasady postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest jawne. Istnieje jednak możliwość utajnienia referencji oraz informacji dotyczących ich wystawców. -
Zbyt krótki termin wykonania zamówienia narusza obowiązujące przepisy
Zamówienia publiczneUstalenie terminu jaki będą mieli wykonawcy na zrealizowanie zamówienia publicznego stanowi jedną z kluczowych decyzji jakie podejmuje zamawiający w zakresie opisu przedmiotu zamówienia. Wyznaczenie daty dziennej wykonania zamówienia dotyczącego np. dostawy sprzętu komputerowego może stanowić podstawę wniesienia zasadnych środków ochrony prawnej. -
Czy zawsze trzeba żądać od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy?
Przetargi krok po krokuCelem zabezpieczenia należytego wykonania zamówienia jest pokrycie ewentualnych należnych zamawiającemu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Zabezpieczenie stanowi pewnego rodzaju kaucję wnoszoną przez wykonawcę w związku z zawieraną umową.