Pytanie
Prowadzę postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę sprzętu komputerowego, drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych. Zażądaliśmy, aby wykonawcy wraz z ofertą przedstawili certyfikaty ISO (produkcja) i certyfikaty CE. Po jawnym otwarciu ofert jeden z wykonawców dokonał wglądu do innych ofert, następnie złożył protest. Potraktowaliśmy go jako informacja wykonawcy w trybie art. 181 ustawy Pzp, w którym wykazuje, że inne oferty trzeba odrzucić, gdyż postępowanie prowadzone jest w języku polskim, a dołączone certyfikaty są w języku angielskim (sam nie dołączył żadnego certyfikatu). Jak w związku z tym ma postąpić zamawiający?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 4 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów dokumentów dokumenty sporządzone w języku obcym wykonawca ma obowiązek złożyć wraz z tłumaczeniem na język polski. Wobec powyższego, jeżeli wraz z ofertą, wykonawca złożył dokument w języku angielskim na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp masz obowiązek wezwać go do złożenia jego tłumaczenia. W opisanej przez Ciebie sytuacji podobnie postąpisz z wykonawcą, który w ogóle nie złożył żądanego przez Ciebie dokumentu.
Wyjaśnienie
Pamiętaj również, że środki ochrony prawnej, w tym informacja kierowana do zamawiającego w trybie art. 181 ust. 2 ustawy Pzp, przysługują od niezgodnej z ustawą czynności dokonanej przez zamawiającego lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany. W Twoim przypadku, jak rozumiem, żadne czynności, oprócz publicznego otwarcia ofert nie zostały dokonane. W związku z tym przekazana przez wykonawcę informacja nie może zostać uznana za zasadną i być brana pod uwagę. W pierwszej kolejności powinieneś dokonać badania ofert i wezwać wykonawców do "uzupełnienia" dokumentów.
Podstawa prawna: art. 26 ust. 3, art. 180, art. 181 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. nr 113 poz. 759 ze zm.); § 6 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2009 r.nr 226 poz. 1817).
* Autorka jest wieloletnim praktykiem w dziedzinie zamówień publicznych, obecnie głównym specjalistą w dużej instytucji zamawiającej.
-
Czy zamawiający może żądać od wykonawcy wpisu do ewidencji działalności gospodarczej?
Przetargi krok po krokuW przypadku osób fizycznych nie ma obecnie możliwości żądania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej na etapie ofert. -
Kto może potwierdzać aktualność zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej?
Zamówienia publiczneZgodnie z obowiązującym stanem prawnym zamawiający może żądać od wykonawcy przedstawienia aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. -
Konsekwencje podrobienia dokumentu
Zamówienia publiczneW przypadku złożenia fałszywych dokumentów zamawiający zobowiązany jest zawiadomić odpowiednie organy o popełnieniu przestępstwa. -
W jaki sposób można zakwestionować oświadczenia wykonawcy?
Przetargi krok po krokuW przypadku, gdy zamawiający zasadnie przypuszcza, że oświadczenia złożone przez wykonawcę są nieprawdziwe, powinien przed wyborem najkorzystniejszej oferty wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty.