Pytanie
Zamawiający na potwierdzenie doświadczenia wymagał w ofercie min. 2 zrealizowanych dostaw materiałów szewnych w ramach 2 odrębnych umów. Wykonawca w tabeli przedstawił 8 takich zrealizowanych umów, w tym w jednej pozycji brak jest potwierdzenia należytego wykonania umowy po jej zakończeniu, ale jest referencja wystawiona na miesiąc przed zakończeniem realizacji umowy. Druga pozycja nie odpowiada wymaganej wartości zrealizowanej umowy. W sumie wykonawca przedstawiając wykaz umów spełnia warunek 2 zrealizowanych umów. Czy w związku z tymi dwiema błędnymi pozycjami zamawiający powinien wymagać od wykonawcy przedstawienia nowego wykazu dostaw, czy też uznać je za spełnienie warunku (jest 6 umów spełniających warunek w siwz)?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont klatki schodowej
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na: wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic wraz z podejściami do pionów lokalowych do rewizji
Ogłoszenie premium 2 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Przedstawiony wykaz dostaw jest wystarczający dla potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Twój wymóg służy ocenie (na zasadzie "spełnia - nie spełnia"), czy wykonawca posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie opisane, jako zrealizowanie min. 2 dostaw materiałów szewnych w ramach 2 odrębnych umów. (Przyjęto, że tak dokonany przez zamawiającego opis sposobu oceny spełniania warunku posiadania wiedzy i doświadczenia nie jest podstawą kwalifikacji wykonawcy do "drugiego etapu" postępowania, np. w przetargu ograniczonym). W takim przypadku, już wykazanie przez wykonawcę 2 spełniających wymogi dostaw, wystarczająco potwierdza spełnianie przez niego warunku udziału w postępowaniu. Zamieszczenie w tym samym wykazie także innych zamówień, z których nie wszystkie spełniają postawiony warunek, nie wpływa na sytuację prawną wykonawcy.
Na podstawie informacji zawartych w ofercie możesz bowiem dokonać pozytywnej oceny spełniania przez wykonawcę warunku udziału w postępowaniu. Nieuzasadnione byłoby żądanie nowego wykazu dostaw. Taka czynność, dokonana w trybie przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, byłaby celowa i konieczna wyłącznie w przypadku, gdyby wskazane w pytaniu uchybienia skutkowały koniecznością wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia.
Pamiętaj, że w myśl przepisu art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu. Jednakże w opisanym stanie faktycznym wykonawca spełnia warunek udziału, zatem nie ma podstaw do wzywania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów poprzez dostarczenie nowego wykazu dostaw.
Podstawa prawna: art. 26 ust. 3 oraz art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest specjalistą ds. projektów w Centrum Zamówień Publicznych.
-
Wykonawca zarzucił Tobie błędne odrzucenie oferty? Sprawdź, czy miał rację
Przetargi krok po krokuJeżeli niezgodność oferty z siwz nie powoduje istotnych zmian w ofercie oraz ma charakter omyłki, zamawiający zobowiązany jest do poprawienia niezgodności i niezwłocznego zawiadomienia wykonawcy o tym fakcie. -
Wspólnik wystąpił ze spółki - czy można zmienić umowę i dalej realizować zamówienie?
Przetargi krok po krokuWystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej należy odróżnić od rozwiązania spółki. Wystąpienie oznacza bowiem, że występujący wspólnik traci swoje członkostwo w spółce, ale spółka istnieje dalej. -
Pełnomocnik może potwierdzać dokumenty za wszystkich członków konsorcjum
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych umożliwia zainteresowanym wykonawcom wspólne ubieganie się o zamówienie publiczne poprzez złożenie tzw. oferty konsorcjum. -
Kto może potwierdzać aktualność zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej?
Zamówienia publiczneZgodnie z obowiązującym stanem prawnym zamawiający może żądać od wykonawcy przedstawienia aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.