Pytanie
Będę przeprowadzał przetarg nieograniczony na dostawę materiałów biurowych. Czy w zamówieniach uzupełniających mogę domówić materiały nieuwzględnione w siwz, ale będące materiałami biurowymi?
Odpowiedź
Co do zasady zamówień uzupełniających można udzielić na dostawy o tych samych kodach CPV co w zamówieniu podstawowym. Udzielenie zamówienia uzupełniającego dotychczasowemu wykonawcy dostaw uzależnione jest od łącznego zaistnienia następujących okoliczności:
a). zamówienie podstawowe zostało udzielone w formie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego,
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym
Ogłoszenie premium 8 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zabrzańska Spółdzielnia Mieszkaniowa informuje o przetargu nieograniczonym z możliwością negocjacji na udzielenie zamówienia
Ogłoszenie premium 2 dni do końca25.11.2024
ZABRZE, ŚląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
b). wartość zamówienia uzupełniającego nie przekracza 20% wartości zamówienia podstawowego oraz
c). zamówienie uzupełniające:
- udzielane jest w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego,
- przewidziane było w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego,
- jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego,
- polega na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze.
Co do zasady zamówień uzupełniających możesz udzielić tylko i wyłącznie na roboty budowlane, usługi i dostawy o tych samych kodach CPV co zamówienie podstawowe. Jednak dla dostaw ustawodawca wprowadził dodatkowe obostrzenie i przy przedmiocie zamówienia, jakim jest dostawa materiałów biurowych bardzo trudne może być udowodnienie, że zmiana dostawcy będzie powodowała konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych i w konsekwencji niekompatybilność techniczną (np. wzajemne niedostosowanie asortymentów) lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze. Dostawa materiałów biurowych ma bowiem charakter powszechnie dostępny. Z tego względu proponuję ująć w przedmiocie zamówienia możliwie najszerszy zakres asortymentów, ponieważ "domówienie" materiałów nieuwzględnionych w siwz spowoduje konieczność przeprowadzenia nowej procedury, właściwej dla ustalonej z należytą starannością wartości zamówienia.
Podstawa prawna: art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest wieloletnim praktykiem w tematyce zamówień publicznych, obecnie głównym specjalistą w dużej instytucji zamawiającej.
-
Zamówienie uzupełniające na dostawę komputerów - czy jest dozwolone?
Zamówienia publiczneZamawiający w celu udzielenia dostaw uzupełniających ma obowiązek wykazania, że zmiana wykonawcy doprowadziłaby do komplikacji technicznej wszystkich dostaw. -
Czy udzielając zamówienia uzupełniającego, trzeba znów żądać wszystkich dokumentów i wadium?
Zamówienia publiczneZamówień uzupełniających udziela się zgodnie z przepisami dla trybu w wolnej ręki. -
Jak obliczyć wartość zamówień uzupełniających?
Przetargi krok po krokuAby udzielić zamówienia uzupełniającego, taka możliwość musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego. -
Zamówienia okresowe a zamówienia sukcesywne
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych w art. 34 ust. 1 określa jak zamawiający powinien ustalać wartość zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo.