Pytanie
W trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane zamawiający chce wprowadzić zmianę urządzenia (zmiana przewidziana w umowie - nowocześniejszy zamiennik). W jaki sposób należy wprowadzić taką zmianę, jeżeli wartość zamienianego urządzenia przekracza kwotę 14 000 euro? Czy zamawiający sam musi zakupić urządzenie w trybie ustawy Pzp? Czy urządzenie może być kupione przez wykonawcę bez stosowania ustawy Pzp? Urządzenie jest droższe niż zaoferowane w ofercie przez wykonawcę. Jak przeprowadzić zamianę?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 0 dni do końca23.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie wymiany instalacji gazowej
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Dopuszczenie wprowadzenia istotnej zmiany do zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego wymaga przewidzenia takiej możliwości oraz określenia warunków dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz.
Nie wystarczy przewidzieć możliwość zmiany tylko w umowie
Zgodnie z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz oraz określił warunki takiej zmiany. Niewystarczające jest więc przewidzenie takiej możliwości jedynie w umowie w sprawie zamówienia publicznego, chyba że stanowi ona integralną część siwz i dodatkowo w samej specyfikacji znajduje się odesłanie do umowy w zakresie uregulowania możliwości wprowadzenia zmian do umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp.
Pamiętaj, że zmiana urządzenia na jego nowocześniejszy zamiennik, wiążąca się ze wzrostem wynagrodzenia wykonawcy, zawsze stanowi istotną zmianę umowy, o której mowa w art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. W związku z tym jej dokonanie poprzez zawarcie aneksu do umowy zawsze będzie wymagało wyczerpującego określenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz warunków, na jakich zmiana może być dokonana (uzasadnienia) w okolicznościach danej sprawy. Przy czym nie jest wystarczające samo ogólne stwierdzenie, że umowa może być zmieniona, lecz konieczne jest możliwie dokładne określenie warunków takiej zmiany.
Sprawdź, czy możesz wprowadzić zmianę
Jednocześnie, oceniając możliwość wprowadzenia konkretnej zmiany do umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp, powinieneś mieć na uwadze ogólny cel przyświecający udzielaniu zamówień publicznych, tj. zachowanie zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. W związku z tym, na podstawie przedstawionych informacji, nie jest możliwe udzielenie wiążącej odpowiedzi w zakresie dopuszczalności lub nie przedmiotowej zmiany urządzenia. Konieczne jest bowiem dokonanie analizy postanowień umowy (jeżeli stanowiła integralną część siwz) oraz samego siwz lub ogłoszenia o zamówieniu pod kątem przesłanek uzasadniających wprowadzenie omawianej zmiany w okolicznościach konkretnej sprawy. Jeżeli taka możliwość nie została przewidziana w ogłoszeniu albo w siwz, to zmiany nie będzie można przeprowadzić.
Może być konieczne nowe postępowanie
Jeżeli dojdziesz do wniosku, że w Twojej sytuacji nie ma możliwości wprowadzenia przedmiotowej zmiany do umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp, to pamiętaj również, że art. 144 ust. 1 ustawy Pzp nie upoważnia do dokonywania zmian w umowie o zamówienie publiczne, które prowadziłyby do rozszerzenia przedmiotu zamówienia. Rozszerzenie przedmiotu zamówienia będzie stanowiło nowe zamówienie, które powinno zostać udzielone wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Podstawa prawna: art. 144 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest głównym specjalistą w Wydziale Kontroli Zamówień Publicznych Finansowanych ze Środków Unii Europejskiej w Departamencie Kontroli Zamówień Współfinansowanych ze Środków Unii Europejskiej UZP.
-
Przetarg na usługi szkoleniowe: czy możliwa jest zmiana wykładowcy?
Przetargi krok po krokuPrzetarg na usługę przeprowadzenia szkolenia. Kryterium oceny ofert jest cena i doświadczenie wykonawcy. Co w sytuacji, gdy już po wyborze najkorzystniejszej oferty wykładowca nie może zrealizować szkolenia? Odrzucić ofertę czy zgodzić się na zmianę wykładowcy? -
Niezaplanowanych kosztów poniesionych przez wykonawcę w trakcie realizacji umowy nie pokryjesz udzielając zamówienia dodatkowego
Przetargi krok po krokuNa etapie realizacji zamówienia wykonawca nie może żądać zwiększenia wynagrodzenia, nawet jeśli w momencie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. -
Wykonawca nie zrealizował na czas zamówienia nie ze swojej winy - czy musi zapłacić karę umowną?
Przetargi krok po krokuKara umowna jest dodatkowym zastrzeżeniem umownym, wprowadzanym do umowy w ramach swobody kontraktowania. W pewnych sytuacjach wykonawca może negocjować z zamawiającym obniżenie kary umownej. -
Sprawdź, kiedy można zawrzeć dodatkową umowę w trybie z wolnej ręki
Przetargi krok po krokuOtrzymanie przez zamawiającego dodatkowych, nieprzewidzianych środków finansowych, w celu realizacji określonego zadania stanowiącego przedmiot wcześniej zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego, uzasadnia wszczęcie odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.