Partnerzy serwisu:

Lista artykułów

Zwrot wadium w przetargach publicznych - zamawiający nie może przetrzymywać wadium

zamawiający

Wykonawca musi otrzymać zwrot wadium wniesionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w terminie do 7 dni kalendarzowych od zaistnienia okoliczności enumeratywnie wymienionych w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych.

Wniesienie skargi na postanowienie KIO o umorzeniu postępowania odwoławczego - ustawa Prawo zamówień publicznych

sąd zamówień publicznych

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych skargę na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej wnosi się do sądu zamówień publicznych (aktualnie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych Sądu Okręgowego w Warszawie).

Kiedy zamawiający ma obowiązek płacić wynagrodzenie w częściach?

zamawiający

Zamawiający zobowiązani do stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych obligatoryjnie muszą zgodzić się na częściową wypłatę wynagrodzenia należnego wykonawcom za wykonane dostawy, usługi lub roboty budowlane.

Ubezpieczenie OC w przetargach publicznych: czy zamawiający może żądać dowodu opłacenia składki?

polisa oc

Ustawa Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającym, aby określali warunki udziału w przetargu, które wymagają od wykonawcy zainteresowanego uzyskaniem zamówienia publicznego posiadania polisy ubezpieczenia OC w zakresie prowadzonej działalności*.

Kiedy można wnieść zażalenie na postanowienie sądu, a kiedy skargę na postanowienie referendarza sądowego wydane w postępowaniu egzekucyjnym?

komornik

W polskim systemie prawnym skarga na czynności lub zaniechanie komornika sądowego jest istotnym narzędziem służącym ochronie praw dłużników i wierzycieli. Uprawnienie do wniesienia skargi ma na celu zapewnienie prawidłowości i legalności działań podejmowanych przez komorników sądowych.

Udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej znosi obowiązek jej przesłania na wniosek

informacja publiczna

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 maja 2024 r. (sygn. III OSK 1285/22) stwierdził, że udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz poinformowanie wnioskodawcy o jej dostępności wyklucza obowiązek ponownego udostępnienia tych informacji na wniosek o dostęp do informacji publicznej.

Posiedzenia niejawne w sprawach egzekucyjnych: jakie mają znaczenie dla stron postępowania?

komornik

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sąd rozpoznaje sprawy egzekucyjne na posiedzeniu niejawnym. Oznacza to, że postępowanie odbywa się bez udziału stron, chyba że zachodzi potrzeba wyznaczenia rozprawy albo wysłuchania stron lub innych osób. Takie rozwiązanie ma na celu przyspieszenie postępowania egzekucyjnego.

Jak prawidłowo zastrzec tajemnicę przedsiębiorstwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego?

tajemnica przedsiębiorstwa

Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżona informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.

Jakie uprawnienia ma komornik w trakcie przeprowadzania czynności w miejscu zamieszkania lub siedziby dłużnika?

komornik

Postępowanie egzekucyjne, będące integralną częścią systemu prawnego, niesie ze sobą szereg uprawnień oraz obowiązków zarówno dla komorników, jak i osób trzecich, które mogą być obecne przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych. W świetle przepisów prawa komornik sądowy ma określone narzędzia do zapewnienia porządku i efektywności postępowania. Jednym z takich narzędzi jest uprawnienie do upominania i wydalania osób, które swoim zachowaniem zakłócają przebieg czynności egzekucyjnych.

Powódź - jak przyspieszyć procedury zamówień publicznych w sytuacjach kryzysowych?

powódź

Ustawa Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającym (bez względu na rodzaj prowadzonej działalności) skorzystanie z trybów, których zastosowanie znacznie skraca czas potrzebny na przeprowadzenie procedur wyboru wykonawcy zamówienia publicznego.