Pytanie:
Organizujemy przetarg nieograniczony na wykonanie budowy budynku. Zamawiający określił gwarancję na 60 miesięcy, wykonanie 12 miesięcy. Kryterium oceny ofert to 85% - cena oraz 15% - termin wykonania. Pozostaje kwestia zmian umowy przywdzianych w projekcie umowy, w zakresie możliwości zmiany terminu wykonania umowy w związku z zaistnieniem określonych przesłanek. Do jakiego zakresu można przewidzieć zmiany terminu realizacji zamówienia zgodnie z art. 144 ustawy Pzp w przypadku, gdy termin realizacji jest kryterium oceny ofert?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na remont metodą krakingu sieci wodociągowej
Ogłoszenie premium 7 dni do końca04.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 4 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Okoliczność, że termin wykonania zamówienia stanowił kryterium oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, pozostaje bez wpływu na dopuszczalność dokonania jego zmiany w trybie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp.
Zmiana terminu realizacji określonego w umowie zawartej z wybranym wykonawcą w stosunku do treści jego oferty, polegająca na jego przedłużeniu stanowi bez wątpienia zmianę o charakterze istotnym, podlegającą reżimowi wynikającemu z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. O konieczności takiego zakwalifikowania przedmiotowej zmiany przesądza w szczególności okoliczność, że termin wykonania zamówienia stanowił kryterium oceny ofert, a zatem miał wpływ na wybór najkorzystniejszej oferty. Zobacz: Cena jako jedyne kryterium tylko w zamówieniach powszechnie dostępnych
Należy zważyć, że ustawodawca we wskazanym przepisie, co do zasady zakazał dokonywania istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Możliwe to będzie jedynie wówczas, gdy łącznie spełnione zostaną poniższe przesłanki:
1. zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
2. określił warunki takiej zmiany.
A zatem zamawiający według swego uznania ma prawo przewidzieć zmianę terminu realizacji całego zamówienia lub określonych jego części, pod warunkiem, że określi warunki takich zmian. Przy czym skrócenie terminu wykonania zamówienia uznawane jest jako zmiana nieistotna i dlatego nie podlega obostrzeniom wynikającym z treści art. 144 ust. 1 ustawy Pzp.
Uwaga!
W przypadku zamówień na roboty budowlane jako przykładowe warunki uzasadniające przedłużenie terminu wykonania prac można wskazać zaistnienie warunków atmosferycznych, terenowych i wodnych utrudniających wykonanie umowy, czy też wstrzymanie robót z powodu okoliczności zaistniałych po stronie zamawiającego.
Podstawa prawna:
- art. 144 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.).
-
Wykonawca nie może polegać na uprawnieniach podmiotu trzeciego, jeżeli wykonanie zamówienia w całości wymaga posiadania odpowiednich uprawnień
Przetargi krok po krokuZgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych wykonawcy nie wolno polegać na uprawnieniach podmiotu trzeciego do prowadzenia określonej działalności gospodarczej podlegającej reglamentacji. -
Raz odtajnione dokumenty wykonawcy nie mogą zostać ponownie uznane za niejawne
Przetargi krok po krokuZastrzeżenie przez wykonawcę umowy konsorcjum - w świetle przepisów obowiązujących przed nowelizacją ustawy Pzp - nie zwalnia zamawiającego z obowiązku zbadania skuteczności oraz zasadności takiego zastrzeżenia. -
Prawo opcji nie jest tożsame z zamówieniem uzupełniającym
KomunikatyPrawo opcji nie powinno być utożsamiane z instytucją zamówień uzupełniających, przewidzianej w ustawie Prawo zamówień publicznych. -
Na pytania do siwz zadane po terminie zamawiający nie musi odpowiadać
Przetargi krok po krokuZamawiający według swego uznania może udzielić wyjaśnień na wszystkie lub wybrane wnioski o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub pozostawić je bez rozpoznania.