Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o finansach publicznych, które nakładają na zamawiającego obowiązek wydatkowania środków publicznych w sposób celowy i oszczędny (1) z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, możliwe jest uznanie oferty złożonej po terminie jeżeli zawarte w niej warunki realizacji zamówienia są najkorzystniejsze spośród złożonych uprzednio ofert.
Powyższe uprawnienie zamawiającego doznaje ograniczenia w odniesieniu do zamówień publicznych, których wartość przekracza równowartość 30.000. Należy bowiem pamiętać, że w przypadku gdy wartość zamówienia przekracza równowartość 30.000 (netto) zastosowanie znajdują przepisy zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych. Przepisy wskazanej ustawy w art. 84 ust. 2 nakładają na zamawiającego obowiązek zwrócenia oferty złożonej po terminie (2).
Natomiast w przypadku gdy wartość zamówienia nie przekracza kwoty 30.000 netto swoboda zamawiającego w podejmowaniu decyzji odnośnie przyjęcia oferty złożonej po terminie jest znacznie większa. Zobacz: Prawo opcji nie jest tożsame z zamówieniem uzupełniającym
Ponieważ zgodnie z art. 4 pkt. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych do zamówień o wartości mniejszej niż wskazana powyżej kwota przepisy ustawy nie mają zastosowania, również norma art. 84 ust. 2 nie jest obowiązująca.
Na podstawie obowiązującego stanu prawnego decyzja co zrobić z ofertą złożoną po terminie w postępowaniu, którego wartość nie przekracza 30.000 , należy do wyłącznej kompetencji zamawiającego.
Jeżeli zamawiający w regulaminie prowadzenia procedury wyboru wykonawcy zamówienia o wartości nie przekraczającej równowartości 30.000 nie określił sposobu postępowania z ofertą złożoną po upływie terminu ale nadaną w wyznaczonym terminie wydaje się racjonalnym odwołanie do wykładni celowościowej prowadzonej procedury konkurencyjnego wyboru wykonawcy zamówienia oraz ustawy o finansach publicznych.
W konsekwencji uznać należy za dopuszczalne przyjęcie złożonej po terminie oferty o ile zamawiający nie poinformował już wybranego wykonawcy o podjętej decyzji o wyborze jako najkorzystniejszej jego oferty.
Źródło:
(1)Patrz art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r poz. 885 z późn. zm.),
(2)Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) W postępowaniu o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy PZP, zamawiający niezwłocznie zwraca ofertę, która została złożona po terminie. W postępowaniu o udzielenie zamówienia o wartości równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy PZP, zamawiający niezwłocznie zawiadamia wykonawcę o złożeniu oferty po terminie oraz zwraca ofertę po upływie terminu do wniesienia odwołania.
-
Najczęściej na potwierdzenie należytego wykonania robót budowlanych wykonawcy składają referencje i protokoły odbioru robót
Przetargi krok po krokuZamawiający może żądać wykazu robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. -
Osoby z krajów UE nie muszą należeć do polskiej izby inżynierów budowlanych, by samodzielne pełnić funkcje techniczne w budownictwie
Przetargi krok po krokuZamawiający nie może żądać przynależności zagranicznego kierownika budowy do polskiej izby inżynierów budownictwa. -
W zamówieniach na dostawę paliwa można zastosować tylko kryterium ceny
Przetargi krok po krokuCena jako jedyne kryterium oceny ofert może być zastosowane, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe. -
W przypadku nienależytego wykonania umowy zamawiający może dochodzić roszczeń od gwaranta
Przetargi krok po krokuZa przekroczenie terminu realizacji umowy zamawiający może żądać od wykonawcy zadośćuczynienia.
Wszystkie komentarze