Cena nie jest jedynym kryterium przy wyborze oferty
Wprowadzona przez Ustawodawcę dyspozycja art. 91 ust. 2a ustawy PZP w praktyce skutkuje drastycznym ograniczeniem możliwości zastosowania przez zamawiającego ceny jako jedynego kryterium oceny ofert.
Wprowadzając nowe brzmienie art. 91 ust. 2a ustawy PZP zamiarem ustawodawcy była zmiana dotychczasowej praktyki w zakresie ustalania kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty. Przed wejściem w życie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie art. 91 ust. 2a, cena była jedynym kryterium oceny złożonych ofert w ponad 93% postępowań o udzielenie zamówienia publicznego ogłaszanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz w ponad 85% zamówień ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Zobacz: Cena jako jedyne kryterium tylko w zamówieniach powszechnie dostępnych
Cel jaki przyświecał Ustawodawcy został osiągnięty. Aktualnie w ogłaszanych postępowaniach cena występuje w "towarzystwie" innych kryteriów.
Urząd Zamówień Publicznych opublikował informacje, które wskazują, że odsetek ogłoszeń, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę spadł do poziomu 31 % (w odniesieniu do zamówień poniżej progów unijnych) oraz 33% - dotyczy zamówień o wartości powyżej progów unijnych.
Jak wynika z treści ogłoszeń opublikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, a więc dotyczących postępowań o wartościach poniżej progów UE, po dacie wejścia w życie nowelizacji przepisów dotyczących kryteriów oceny ofert, zamawiający najczęściej stosowali, oprócz kryterium ceny, takie kryteria, jak: termin realizacji zamówienia, okres i warunki gwarancji czy jakość. Zobacz: W zamówieniach na dostawę artykułów spożywczych można zastosować tylko kryterium ceny
-
Zamawiający nie powinien żądać listy osób pracujących dla wykonawcy wraz z ich uprawnieniami
Przetargi krok po krokuNie powinno się żądać od wykonawców dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie, kwalifikacje zawodowe lub też doświadczenie osób wymienionych przez wykonawcę w ofercie przetargowej jako potencjał osobowy. -
Unieważnienie postępowania o zamówienie z naruszeniem ustawy Pzp jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych
Przetargi krok po krokuZamawiający unieważnia postępowanie w przypadku, gdy jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. -
FIDIC w zamówieniach publicznych
KomunikatyDzięki FIDIC zamawiający może uzyskać wyraźne przyspieszenie procedury wyboru wykonawcy oraz zapisać klauzule umożliwiające waloryzację wynagrodzenia umownego, co ma istotne znaczenie zwłaszcza przy realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych, które niejednokrotnie trwają kilkadziesiąt miesięcy.
Wszystkie komentarze