Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 91a - 91c określa zasady i sposób prowadzenia aukcji elektronicznej. Zgodnie ze wskazanymi przepisami aukcja elektroniczna ma charakter tzw. aukcji odwróconej co oznacza, że wykonawcy w trakcie trwania aukcji, w ramach kolejnych postąpień, obniżają cenę za realizację zamówienia. Zwycięzcą aukcji elektronicznej jest wykonawca, który zaoferuje najniższą cenę za realizację zamówienia publicznego.
Decyzję o uwzględnieniu w procedurze udzielania zamówienia publicznego również aukcji elektronicznej podejmuje arbitralnie zamawiający. Informacja o podjętej w tym zakresie decyzji podawana jest przez zamawiającego już w ogłoszeniu o prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jak wskazuje dotychczasowa praktyka szczególne korzyści w wymiarze finansowym przynosi przeprowadzenie aukcji elektronicznej przy udzielaniu zamówień publicznych na:
- zakup sprzętu komputerowego,
- zakup papieru biurowego,
- zakup materiałów biurowych,
- zakup materiałów eksploatacyjnych do urządzeń biurowych (tusze, tonery),
- usługi sprzątania,
- usługi ochrony.
Uruchomiono bezpłatną platformę aukcyjną
Procedury aukcji elektronicznej będącej elementem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi się na specjalnie w tym celu opracowanej platformie aukcyjnej. Na rynku istnieje co najmniej kilka podmiotów świadczących usługi związane z udostępnianiem platform aukcyjnych, które wykorzystywane są przy aukcjach opartych o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponieważ właścicielem platform aukcyjnych są podmioty komercyjne dostęp do korzystania z ich platform jest odpłatny.
Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie i wykorzystanie aukcji elektronicznych w systemie udzielania zamówień publicznych oraz dążąc do spopularyzowania tej formy wyboru najkorzystniejszej oferty, Urząd Zamówień Publicznych opracował i udostępnił własną, bezpłatną platformę aukcyjną. Platforma aukcyjna udostępniana przez Urząd Zamówień Publicznych jest dostępna pod adresem internetowym: http://aukcje.uzp.gov.pl
Udostępniona przez Urząd Zamówień Publicznych platforma aukcyjna pozwala zainteresowanym na przeprowadzenie również aukcji testowej (szkoleniowej). Taka funkcjonalność umożliwia poznanie zasad obsługi platformy aukcyjnej oraz umożliwia przećwiczenie czynności jakie należy wykonać w toku prowadzenia już rzeczywistej aukcji elektronicznej.
-
Kiedy udzielenie zamówienia uzupełniającego jest dopuszczalne?
Przetargi krok po krokuW ramach zamówienia uzupełniającego mogą być wykonane tylko takie same roboty budowlane, jakie zostały objęte zamówieniem podstawowym. Możliwość udzielenia zamówień uzupełniających na roboty budowlane obwarowana jest koniecznością spełnienia kilku przesłanek. -
Wykonawca zamówienia nie może polegać na uprawnieniach innego podmiotu
Zamówienia publiczneJeżeli przedmiot zamówienia publicznego wymaga dla jego wykonania posiadania uprawnień niezbędnych do wykonania określonej działalności lub czynności, wykonawca nie może dla spełnienia tego warunku polegać na uprawnieniach posiadanych przez podmioty trzecie. -
Za jaki okres referencje muszą potwierdzać należyte wykonanie usług?
Przetargi krok po krokuW przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych należy uznać takie referencje, w których usługa została rozpoczęta przed tym 3-letnim terminem i trwa nadal. -
Wykonawca potwierdził, że nie posiada wymaganych dokumentów - co zrobić?
Przetargi krok po krokuW zależności od zapisów Twojej specyfikacji, odrzucasz ofertę albo w danej części (pakiecie), albo z całego postępowania. Istotne jest, czy katalogów żądałeś dla wszystkich części, czy jedynie dla jednej. W części, w której na postawione żądanie w siwz i ogłoszeniu nie uzyskałeś katalogów - odrzucasz ofertę.
Wszystkie komentarze