Ustawa Prawo zamówień publicznych obliguje zamawiającego do odrzucenia oferty jeżeli jej treść nie odpowiada wymogom określonym w postanowieniach specyfikacji istotnych warunków zamówienia[1] (SIWZ).
Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej w odniesieniu do wyżej wskazanego obowiązku wypracowało pogląd, zgodnie z którym podstawą faktyczną odrzucenia oferty z powodu jej niezgodności z SIWZ może być tylko rzeczywista treść oferty, o ile nie odpowiada wymogom jasno w SIWZ określonym. Przy czym nie chodzi o jakiekolwiek wymogi Zamawiającego, ale wymogi odnoszące się do ukształtowania przyszłego świadczenia – przedmiotu umowy. Zatem podstawą odrzucenia oferty nie mogą być jakiekolwiek wymogi Zamawiającego, zawarte w SIWZ, które nie mają bezpośredniego związku z treścią oferty rozumianą wąsko, jako zakres przyszłego świadczenia[2].
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "RUDA" ogłasza przetargi nieograniczone
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca13.04.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont dylatacji tarasu nad garażem podziemnym
Ogłoszenie premium 19 dni do końca01.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Kosztorys ofertowy, co do zasady, określa elementy i prace, które zostaną wykonane w ramach robót budowlanych objętych zakresem udzielanego zamówienia publicznego. Jednak znaczenie kosztorysu nie jest jednakowe we wszystkich okolicznościach – zależy od ukształtowania przez Zamawiającego postanowień SIWZ, projektu umowy, a w szczególności – od charakteru wynagrodzenia (czy jest to wynagrodzenie ryczałtowe czy kosztorysowe).
W konsekwencji zamawiający, który poprzez zapisy SIWZ nie odwołuje się do kosztorysu ofertowego w sposób który określa wymogi mające znaczenie dla wykonania przyszłego zobowiązania wykonawcy, nie ma podstaw do odrzucenia oferty z tytułu niezgodności stwierdzonych w sporządzonym przez wykonawcę kosztorysie ofertowym.
Autor: Marek Okniński
[1] Patrz: art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
[2] Patrz: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 kwietnia 2019 r. sygn. akt:KIO 592/19.
-
Członek konsorcjum może otrzymać odrębne wezwanie do uzupełnienia dokumentów
konsorcjumZgodnie z tezą zawartą w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej[1] uprawnionym jest działanie zamawiającego polegające na wezwaniu członka konsorcjum do przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w przetargu pomimo, że takie wezwanie było już skierowane do innego członka konsorcjum (np. lidera) i dotyczyło tożsamych dokumentów. -
Odstąpienie od umowy nie uzasadnia zastosowania wolnej ręki
odstąpienie od umowyOpierając się na orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej[2] odstąpienie od umowy przez Zamawiającego z winy wykonawcy zamówienia publicznego nie stanowi samoistnej przesłanki uzasadniającej skorzystanie z art. 67 ust. 1 pkt. 3 ustawy PZP w celu udzielenia zamówienia kolejnemu wykonawcy, który dokończy realizację przedmiotu umowy od której odstąpiono. -
Zamawiający decyduje na którym etapie postępowania skorzystać z art. 26 ust. 2f.
pzpPrzepis art. 26 ust. 2f ustawy Prawo zamówień publicznych to przepis o charakterze dyspozytywnym.