Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych[1] nie mają zastosowania do zamówień, których przedmiotem jest nabycie własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości[2].
Poprzez użyte w Prawie zamówień publicznych stwierdzenie: „Inne prawa do istniejących budynków lub nieruchomości" należy rozumieć przede wszystkim najem lub dzierżawę. Decydując się na zawarcie umowy najmu lub dzierżawy należy rozważyć, który typ umowy będzie miał zastosowanie do konkretnej sytuacji. Nieuprawnione jest, bowiem twierdzenie, że różnice pomiędzy wskazanymi powyżej typami umów są nieistotne. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym umowa najmu różni się, bowiem istotnie od umowy dzierżawy.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 11 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 10 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
W związku z powyższym w sytuacji, gdy przedmiotem udzielanego zamówienia jest najem, dzierżawa budynku lub jego części zamawiający nie musi stosować przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Regulamin określający procedurę wyboru najemcy
Ponieważ przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie mają zastosowania w zakresie udzielania zamówień publicznych, których przedmiotem jest np. najem przez jednostkę samorządu terytorialnego powierzchni biurowej powstaje pytanie, w jaki sposób dokonać wyboru podmiotu, od którego dana powierzchnia czy budynek będą wynajmowane.
W tym miejscu warto również zaznaczyć, że przepisy ustawy o finansach publicznych również nie zawierają szczególnych wymogów w zakresie zasad wydatkowania środków budżetowych na pokrycie wydatków związanych z najmem powierzchni.
W konsekwencji nie ma obligatoryjnych przesłanek, które wymagałby od jednostek sektora finansów publicznych stosowania do wyboru najemcy lub dzierżawcy, od którego będzie wynajmowana nieruchomość (w całości lub w części) szczególnych procedur określonych w dedykowanym regulaminie. Oczywiście możliwe jest opracowanie własnych procedur wyboru podmiotów, od których zostanie wynajęta nieruchomość lub jej część (przykładowo z przeznaczeniem na powierzchnię biurową) – w takim przypadku wydaje się zasadne zapewnienie możliwie jak najszerszego informowania (np. za pośrednictwem strony internetowej jednostki samorządowej, prasy lokalnej) o poszukiwaniu powierzchni do wynajęcia na określone w ogłoszeniu celu. Nie ma jednak obowiązku, aby wybór podmiotu, od którego jednostka samorządu terytorialnego wynajmie lub wydzierżawi nieruchomość, był poprzedzony przeprowadzeniem procedury przetargowej (konkurencyjnej).
Autor: Marek Okniński
[1] Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).
[2] Patrz: art. 11 ust. 1 pkt. 6 Prawa zamówień publicznych.
-
Przetargi brytyjskie dostępne dla polskich przedsiębiorców
zamówienia publiczneZatem pomimo brexitu polscy przedsiębiorcy nadal mogą ubiegać się o zamówienia publiczne udzielane na terenie Zjednoczonego Królestwa. -
Czy wykonawca może domagać się wypłacenia zaliczki?
zaliczkaW przypadku umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy wykonawca może oczekiwać płatności częściowych lub zaliczki. -
Czy certyfikat ISO może być kryterium oceny?
kryterium cenyZa dopuszczalne uznać można ocenianie np. posiadania certyfikatów jakościowych ISO 9001.