Z danych opublikowanych przez Urząd Zamówień Publicznych wynika, że w zakresie zamówień o wartości niżej niż progi unijne najpopularniejszym trybem jest tryb podstawowy bez negocjacji (art. 275 pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych) zaś na drugim miejscu plasuje się tryb zamówienia w wolnej ręki (art. 305 ustawy PZP).
Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) wprowadziła w przypadku zamówień o wartości poniżej progów unijnych trzy nowe tryby – tryb podstawowy bez negocjacji, tryb podstawowy z negocjacjami fakultatywnymi, tryb podstawowym z negocjacjami obligatoryjnymi (odpowiednio art. 275 pkt. 1 – 3).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 9 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Ustawodawca poprzez wprowadzone rozwiązania formalno – prawne dla trybu podstawowego dążył do uproszczenia procedur udzielenia zamówienia, uelastycznienia procedur oraz ich odformalizowania.
Wprowadzona możliwość negocjacji stanowi dodatkowe narzędzie dostępne zamawiającym, które ma umożliwić pozyskanie jak najlepszych warunków realizacji konkretnego zamówienia publicznego – zwiększając w szczególności efektywność wydatkowanych środków publicznych.
Niestety jak dotychczas zamawiający niezbyt chętnie sięgają do trybu podstawowego w wariantach z negocjacjami. W okresie od stycznia do końca marca 2021 r. w trybie podstawowym bez negocjacji udzielono ok. 75% wszystkich zamówień o wartości poniżej progów unijnych. Natomiast w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami udzielono ok. 7% zamówień. Z trybu podstawowego z obligatoryjnymi negocjacjami skorzystano w zaledwie 0.04% udzielonych zamówień podczas, gdy tryb zamówienia z wolnej ręki zastosowano do prawie 20% udzielonych w tym okresie zamówień.
Przyczyną tak słabego wykorzystania trybów podstawowych w wariantach z negocjacjami może być brak wzorcowych dokumentów opisujących proces udzielania zamówienia. Drugą przyczyną takiego stanu rzeczy może być czas potrzebny na udzielenie zamówienia w trybach wykorzystujących negocjacje – zamawiający dążą do jak najszybszego wyboru wykonawcy zamówienia publicznego, podczas gdy prowadzenie negocjacji prowadzi do kilku/kilkunasto dniowego przedłużenia procedury rozstrzygnięcia postępowania. Zbyt małe rozpropagowanie korzyści płynących z przeprowadzonych negocjacji jest jak się wydaje jednak podstawową przyczyną słabego wykorzystania nowych trybów negocjacyjnych udzielania zamówienia.
Autor: Marek Okniński
-
Procedura odwrócona nie ma zastosowania dla zamówień w trybie podstawowym
kwalifikacja podmiotowaZgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, procedura odwrócona może być stosowana wyłącznie do zamówień udzielanych w trybie przetargu nieograniczonego[2]. -
Zniesiono obowiązek informowania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęciu zamówienia w trybie z wolnej ręki
Zamówienia publiczneJedną z istotnych zmian zmniejszających stopień sformalizowania procedury udzielenia zamówienia publicznego jest zniesienie konieczności zawiadomienia Prezesa Urzędu Zamówień publicznych o wszczęciu procedury udzielenia zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki. -
Dopuszczalne terminy zawarcia umowy w nowym Prawie zamówień publicznych
odwołanieJeżeli odwołanie nie zostało wniesione, umowa może zostać podpisana po upływie terminów określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.