Zgodnie z aktualnie obowiązującym stanem prawnym oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, co do zasady nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert[1].
Wyżej wskazany wymóg określający termin udostępnienia ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego został nałożony na zamawiających w celu zagwarantowania terminowego i możliwie niezwłocznego przekazania ofert wykonawcom zainteresowanym zapoznaniem się z dokumentami przedłożonymi w postępowaniu przez konkurujących o uzyskanie zamówienia innych przedsiębiorców.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 11 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 10 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wprowadzone rozwiązanie wynika zarówno z dążenia do zwiększenia jawności procedur oraz usprawnienia w dostępie do dokumentów przedkładanych w ofertach.
Racjonalność motywów ustawodawcy znajduje również uzasadnienie w powiązaniu z obowiązującą elektroniczną formą składania ofert, co powinno ułatwiać przekazywanie ofert zainteresowanym poznaniem ich treści wykonawcom.
Niestety w praktyce udzielania zamówień publicznych pewna grupa zamawiających nie przestrzega wskazanego powyżej wymogu ustawy Prawo zamówień publicznych.
Sytuacja taka może wynikać z faktu, że ustawa Prawo zamówień publicznych nie określa konsekwencji w przypadku niedotrzymania (3) trzy dniowego terminu na przekazanie ofert podmiotom, które złożyły stosowny wniosek.
W konsekwencji wykonawca, który nie otrzyma w terminie trzech dni od złożenia do zamawiającego wniosku o ich udostępnienie ofert złożonych w postępowaniu przez konkurujących z nim innych przedsiębiorców nie ma racjonalnych środków odwoływania się od opieszałego działania zamawiającego.
Autor: Marek Okniński
[1] patrz: art. 74 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).
-
Mała popularność wariantów negocjacyjnych trybu podstawowego
tryb podstawowyUstawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) wprowadziła w przypadku zamówień o wartości poniżej progów unijnych trzy nowe tryby - tryb podstawowy bez negocjacji, tryb podstawowy z negocjacjami fakultatywnymi, tryb podstawowym z negocjacjami obligatoryjnymi (odpowiednio art. 275 pkt. 1 - 3). -
Skan oferty przesłany ePUAP musi zostać podpisany elektronicznie
podpis elektronicznySkładając ofertę wykonawca powinien ZAWSZE podpisać elektronicznie pliki z treścią oferty lub skompresowane pliki zawierające treść oferty. -
"Długi weekend" nie może usprawiedliwiać niedotrzymania terminu wniesienia odwołania od rozstrzygnięcia przetargu
wniesienie odwołaniaPrzepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie przewidują żadnych okoliczności powodujących wydłużenie terminu na wniesienie odwołania, w tym również okoliczności związanych z "długimi weekendami".