Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych[1] uwzględnia zasadę zgodnie, z którą zamawiający nie może ograniczać udziału podwykonawców w realizacji zamówienia publicznego – takie ograniczenie możliwe jest wyłącznie w drodze wyjątku. Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych zadań dotyczących:
- zamówień na roboty budowlane lub usługi lub
- prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach zamówienia na dostawy[2].
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na sprzątanie terenu, pielęgnacje zieleni, wykonanie okresowej kontroli stanu technicznego przewodów wentylacyjnych
Ogłoszenie premium 13 dni do końca09.03.2025
GDAŃSK, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej "Nałęczowska" ogłasza przetarg nieograniczony na przebudowę części dachu i uzupełnienia ocieplenia
Ogłoszenie premium 21 dni do końca17.03.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
W praktyce stosowania przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych ścierają się dotychczas dwa poglądy – pierwszy – dopuszczający możliwość podzlecania realizacji wszystkich części udzielanego zamówienia podwykonawcom, drugi – zgodnie, z którym wykonawca zamówienia publicznego nie może powierzyć realizacji całości zadań objętych uzyskanym zamówieniem publicznym podwykonawcom. Poparciem zgodności z obowiązującymi przepisami drugiego z prezentowanych poglądów jest wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 5 maja 2021 r. (sygn.. akt: XXIII Za 11/21). Powołany przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych Sąd zamówień publicznych[3] podtrzymał wyrok Krajowej Izby Odwoławczej stwierdzając, że oferta wykonawcy, w której całość przedmiotu zamówienia realizowana będzie de facto przez podwykonawców podlega odrzuceniu, jako niezgodna z przepisami Prawa zamówień publicznych. Wykonawca może korzystać z usług podwykonawców przy realizacji zamówienia publicznego, ale część realizowana przez podwykonawców nie może wyczerpywać pełnego zakresu przedmiotu zamówienia. Za wykonanie zamówienia nie może być uznane wykonywanie czynności wyłącznie organizacyjno – koordynacyjnych np. koordynacja płatności, rozliczenia płatności, obsługa administracyjna wykonywania umowy o zamówienie publiczne. Realizowanie czynności niejako obok przedmiotu udzielanego zamówienia – niebędących świadczeniami na rzecz zamawiającego – nie może być uznane za realizację zamówienia.
Wykonawca może samodzielnie realizować dowolną część zamówienia pod warunkiem, że dotyczy ona zakresu prac objętych opisem przedmiotu udzielonego zamówienia publicznego.
W ocenie Sądu dopuszczenie całkowitego podzlecenia realizacji zamówienia publicznego prowadziłoby do ominięcia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie wymogu udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami art. 17 ust. 2 ustawy PZP.
Autor: Marek Okniński
[1] Dz. U. z 2021 r. poz. 1129
[2] patrz: art. 121 ustawy Prawo zamówień publicznych
[3] patrz: art. 580 ustawy Prawo zamówień publicznych
-
Aktualność referencji
referencjeOdnośnie zamówień, których realizacja została zakończona referencje są aktualne przez okres odpowiednio 5 lat dla robót budowlanych lub 3 lat dla dostaw i usług od daty zakończenia realizacji zamówienia, którego dotyczą. -
Odwołanie służy ochronie wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego
zamówienie publiczneTerminy na wniesienie odwołania określone w ustawie Prawo zamówień publicznych należy liczyć w dniach kalendarzowych, przy czym jeżeli koniec terminu do wniesienia odwołania przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy[1]. -
Potrącenie kary umownej - rozstrzygnięcie KIO
kary umowneKrajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 16 października 2020 r. (sygn. akt: KIO 2296/20) stwierdziła, że przepis art. 15r[1] nie nakłada na zamawiających obowiązku wprowadzenia do postanowień umowy o zamówienie publiczne regulacji w zakresie braku możliwości potrącenia kary umownej zastrzeżonej na wypadek nie wykonania lub nienależytego wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego, w warunkach określonych wskazanym przepisem powszechnie obowiązującego prawa.