BZP: Budowa mediów w Dolinie Kościeliskiej - część I
27.03.2025
2025/BZP 00166078/01
TATRZAŃSKI PARK NARODOWY
Dane ogłoszeniodawcy znajdują się w treści ogłoszenia.
Ogłoszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Budowa mediów w Dolinie Kościeliskiej - część I
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: TATRZAŃSKI PARK NARODOWY
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 122456180
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: ul. Kuźnice 1
1.5.2.) Miejscowość: Zakopane
1.5.3.) Kod pocztowy: 34-500
1.5.4.) Województwo: małopolskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL219 - Nowotarski
1.5.7.) Numer telefonu: +48182023200
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: PRZETARGI@TPN.PL
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.tpn.pl
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - osoba prawna, o której mowa w art. 4 pkt 3 ustawy (podmiot prawa publicznego)
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Środowisko
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Budowa mediów w Dolinie Kościeliskiej - część I
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-40e8b0f4-c6f2-4adf-a4b2-199f13e480c2
2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00166078
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2025-03-27
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2025/BZP 00086056/01/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.1.22 Budowa mediów w Dol. Kościeliskiej
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-40e8b0f4-c6f2-4adf-a4b2-199f13e480c23.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: EZAMOWIENIA.GOV.PL
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Dział VIII
Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, oraz informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Dział XXII
Klauzula informacyjna RODO
X.1. Klauzula informacyjna
1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej „RODO”, informujemy, że:
2. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Tatrzański Park Narodowy, dalej „my” lub „TPN”;
3. Nasze dane kontaktowe:
Tel. (+48) 18-20-23-200,
Adres: Kuźnice 1, 34-500 Zakopane,
E-mail: sekretariat@tpn.pl;
4. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych listownie pod wskazanym wyżej adresem lub przez e-mail: daneosobowe@tpn.pl;
5. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu związanym z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego (art. 6 ust. 1 lit. c, rodo). Podstawą prawną ich przetwarzania jest zgoda Wykonawcy wyrażona poprzez akt uczestnictwa w postępowaniu oraz następujące przepisy prawa:
• ustawa z dnia 11 września 2019r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019r. poz.2019);
• ustawa z dnia 14 lipca 1983r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 164);
11. W przypadku wyboru Pani/Pana oferty (lub podmiotu, który Pani/Pan reprezentuje) Pani/Pana dane osobowe będą dalej przetwarzane także:
12. w celu realizacji umowy (art. 6 ust.1 lit. b, rodo) oraz wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i rachunkowego (art. 6 ust. 1 lit. c, rodo). Podstawą prawną przetwarzania będzie niezbędność do wykonania umowy (a w stosunku reprezentantów stron umowy – nasz prawnie uzasadniony interes w zawarciu i realizacji umowy z drugą stroną) oraz przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) oraz ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019r., poz. 351, ze zm.);
13. w celu dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu w zarządzaniu roszczeniami nas dotyczącymi (art. 6 ust. 1 lit. f, rodo).
14. Dane pozyskane w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego przekazywane będą wszystkim zainteresowanym podmiotom i osobom, gdyż co do zasady postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest jawne.
15. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą podmioty przetwarzające, działające na nasze zlecenie np. w zakresie usług informatycznych lub usług archiwizacyjnych a także podmioty, których usługi są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia postępowania i realizacji umowy np. podmioty świadczące usługi pocztowe, kurierskie.
16. Odbiorcami Pani/Pana danych mogą być także inni odbiorcy danych, o ile ich upoważnienie wynika z przepisów prawa, np. w oparciu o art. 18 oraz art. 74 ustawy Prawo zamówień publicznych.
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Dział XXII
Klauzula informacyjna RODO
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: ZP/335.1/2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Budowa mediów w Dolinie Kościeliskiej - część I
2. Przedmiot zamówienia został opisany w załączniku nr 1 do SWZ – dokumentacji projektowej, która obejmuje także specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót oraz przedmiary. Szczegółowy harmonogram rzeczowo-finansowy stanowi załącznik nr 2. Wzór umowy stanowi załącznik nr 3
4.2.6.) Główny kod CPV: 45232440-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów do odprowadzania ścieków
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
45232400-6 - Roboty budowlane w zakresie kanałów ściekowych
45231300-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzania ścieków
45232423-3 - Roboty budowlane w zakresie przepompowni ścieków
45232153-9 - Roboty budowlane w zakresie wież wodnych
45233140-2 - Roboty drogowe
45233142-6 - Roboty w zakresie naprawy dróg
45233223-8 - Wymiana nawierzchni drogowej
45233220-7 - Roboty w zakresie nawierzchni dróg
45232452-5 - Roboty odwadniające
45112210-0 - Usuwanie wierzchniej warstwy gleby
45112330-7 - Rekultywacja terenu
45233280-5 - Wznoszenie barier drogowych
45233290-8 - Instalowanie znaków drogowych
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: do 2025-11-20
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 3.1. Kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej jest:
3.1.1. Kryterium nr 1: Cena - waga kryterium 60 %,
3.1.2. Kryterium nr 2: Gwarancja na wykonane roboty budowlane – waga kryterium 40 %.
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: Gwarancja na wykonane roboty budowlane
4.3.6.) Waga: 40
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 1
Art. 109 ust. 1 pkt 4
Art. 109 ust. 1 pkt 7
Art. 109 ust. 1 pkt 8
Art. 109 ust. 1 pkt 10
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
3.1.1.1. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca, w okresie ostatnich pięciu (5) lat przed upływem terminu składania ofert, a w przypadku prowadzenia działalności przez krótszy okres – w tym okresie, należycie wykonał co najmniej cztery odrębne (4) zamówienia (umowy) na roboty budowlane, obejmujące następujące prace. W tym:3.1.1.1.1. Jedno zamówienie (1) polegające na wykonaniu telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w ciągu jezdni bądź pasa drogowego. Wartość wykonanych robót musi wynosić co najmniej 250 000 PLN brutto.
3.1.1.1.2. Jedno zamówienie (1) polegające na wykonaniu robót budowlanych na obiektach liniowych zrealizowanych na terenach obszarów chronionych przyrodniczo (park narodowy, obszar Natura 2000) Wartość robót nie może być mniejsza niż: 1 500 000.00 PLN brutto
3.1.1.1.3. Jedno zamówienie (1) polegające na wykonaniu roboty budowlanej w zakresie podziemnych przyłączy z rur polietylenowych (PE, PEHD). Wartość robót nie może być mniejsza niż: 1 000 000.00 zł brutto
3.1.1.1.4. Jedno zamówienie (1) polegające na wykonaniu robót budowlanych na obiektach liniowych przy zastosowaniu metod bez wykopowych za kwotę co najmniej 100.000 zł brutto
3.1.1.1.5. Zamawiający informuje, iż nie dopuszcza sumowania wartości różnych robót budowlanych w celu spełnienia niniejszego warunku doświadczenia.
3.1.2. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca dysponował co najmniej:
3.1.2.1. jedną (1) osobą - Kierownikiem budowy, spełniającym następujące wymagania:
3.1.2.1.1. posiada w nieograniczonym zakresie uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych w rozumieniu Ustawy Prawo Budowlane.
3.1.2.1.2. przynależy do właściwej izby samorządu zawodowego (legitymuje
się aktualnym zaświadczeniem o przynależności do właściwej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.
1.1.1.1. Osoby, o których mowa powyżej w pkt. 3.1.2 muszą posługiwać się językiem polskim zarówno w mowie jak i piśmie tj. w sposób umożliwiający realizację obowiązków wynikających z umowy lub w przypadku braku znajomości języka polskiego, Wykonawca zobowiązany jest na własny koszt do zapewnienia tłumacza języka polskiego w celu stałego tłumaczenia w kontaktach pomiędzy Zamawiającym, a personelem Wykonawcy.
1.1.1.2. Uprawnienia budowlane, o których mowa w niniejszej SWZ powinny być zgodne z ustawą z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów. Zgodnie z art. 12a ustawy Prawo budowlane samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, określone w art. 12 ust. 1 ustawy mogą również wykonywać osoby, których odpowiednie kwalifikacje zawodowe zostały uznane na zasadach określonych w przepisach odrębnych. Regulację odrębną stanowią przepisy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r.
o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: 1. Wraz z ofertą Wykonawca składa oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w zakresie wskazanym w Dziale V SWZ – zgodnie z załącznikiem nr 5 do SWZ
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: 2. Wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu określonych przez Zamawiającego w Dziale V pkt 3 SWZ, zostanie wezwany do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania następujących podmiotowych środków dowodowych (aktualnych na dzień ich złożenia):
2.1. wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie;
2.1.1. dowodami, o których mowa powyżej, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty;
2.2. wykaz osób, skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego,
w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług , wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
2.3. Wzór wykazów, o których mowa powyżej stanowi załącznik 9 oraz 10 do SWZ
5.8.) Wykaz przedmiotowych środków dowodowych:
NIE DOTYCZY5.9.) Zamawiający przewiduje uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych: Nie
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Tak
6.4.1) Informacje dotyczące wadium:
Dział XIIIWymagania dotyczące wadium, w tym jego kwota
1. Wykonawca przystępujący do niniejszego postępowania jest obowiązany wnieść wadium w wysokości 150 000.00 zł (Słownie sto pięćdziesiąt tysięcy złotych)
2. Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert i utrzymuje nieprzerwanie do dnia upływu terminu związania ofertą, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2.
3. Przedłużenie terminu związania ofertą jest dopuszczalne tylko z jednoczesnym przedłużeniem okresu ważności wadium albo, jeżeli nie jest to możliwe, z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą.
4. Wadium może być wnoszone według wyboru wykonawcy w jednej lub kilku następujących formach:
1) pieniądzu;
2) gwarancjach bankowych;
3) gwarancjach ubezpieczeniowych;
4) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 310, 836 i 1572).
1. Wadium wnoszone w pieniądzu wpłaca się przelewem na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego – Tatrzański Park Narodowy 34-500 Zakopane, Kuźnice 1, nr rachunku 07 1130 1150 0012 1252 0790 0001
2. Przy wnoszeniu wadium Wykonawca winien powołać się na nazwę niniejszego postępowania oraz numer referencyjny nadany sprawie przez Zamawiającego (Nr sprawy: ZP/335.1/2025 Budowa mediów w Dolinie Kościeliskiej )
3. Wadium wniesione w pieniądzu zamawiający przechowuje na rachunku bankowym.
4. Jeżeli wadium jest wnoszone w formie gwarancji lub poręczenia, o których mowa w ust. 4 pkt 2-4, wykonawca przekazuje zamawiającemu oryginał gwarancji lub poręczenia, w postaci elektronicznej.
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Tak
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
OPISANO W SWZ ORAZ ZAŁĄCZNIKACH6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Tak
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
§ 17 Zmiana Umowy1. Umowa może ulec zmianie na zasadach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
2. Na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych dopuszcza się możliwość dokonania zmian postanowień Umowy w stosunku do treści Oferty Wykonawcy, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, w przypadku zaistnienia jednej z poniżej wskazanych okoliczności i w zakresie określonym poniżej:
a) W przypadku zmiany przepisów prawa, standardów, norm, wymagań odpowiednich organów lub instytucji mających zastosowanie do wykonywania Umowy, wydania decyzji administracyjnych, uzgodnień, pozwoleń i innych aktów administracyjnych, a także wprowadzenia lub zmiany wewnętrznych uregulowań Zamawiającego oraz zmian w organizacji prawnej Zamawiającego, jeżeli taka zmiana przepisów prawa, standardów, norm, wymagań i uregulowań, wydanie aktów administracyjnych itd. wpływa na należyte wykonywanie Umowy zgodnie z jej dotychczasową treścią, w szczególności na terminy wykonywania Umowy. W powyższym przypadku zmianie może ulec Przedmiot Umowy, zakres obowiązków Stron, sposób wykonania (w tym terminy wykonania) Umowy lub Wynagrodzenie. Powyższe zmiany mogą nastąpić w zakresie uzasadnionym w/w okolicznościami i w granicach niezbędnych dla prawidłowego wykonania Umowy
b) W przypadku ograniczenia środków finansowych przez instytucję finansującą lub współfinansującą realizację przedsięwzięcia, w ramach którego realizowana jest Umowa, zmiany istniejących lub powstania nowych obowiązków nałożonych przez instytucję finansującą lub współfinansującą, zmiany sposobu rozliczania umowy o finansowanie lub współfinansowanie projektu lub dokonywania płatności na podstawie umowy o finansowanie lub współfinansowanie. W takim przypadku zmianie może ulec Przedmiot Umowy, zakres obowiązków Stron, sposób wykonania
(w tym terminy wykonania) Umowy lub Wynagrodzenie. Powyższe zmiany mogą wystąpić w zakresie uzasadnionym w/w okolicznościami.
c) W przypadku zaistnienia przyczyn niezależnych od Wykonawcy i których przy zastosowaniu racjonalnych środków Wykonawca nie może przezwyciężyć wykonując Umowę na dotychczasowych warunkach:
- gdy zaistnieją sytuacje będące następstwem okoliczności leżących po stronie Zamawiającego, w szczególności wstrzymanie prac przez Zamawiającego, konieczność realizacji prac dodatkowych lub realizacji prac zamiennych, a także okoliczności związane ze specyfika działalności Zamawiającego, w szczególności ograniczenia natury przyrodniczej;
- gdy wystąpią warunki geologiczne, geotechniczne lub hydrologiczne odbiegające w sposób istotny od przyjętych w dokumentacji projektowej, rozpoznanie terenu w zakresie znalezisk archeologicznych, występowanie niewybuchów lub niewypałów, które mogą skutkować w świetle dotychczasowych założeń niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem Przedmiotu Umowy lub gdy wystąpią warunki Terenu Budowy odbiegające w sposób istotny od przyjętych w dokumentacji projektowej, w szczególności w przypadku napotkania niezinwentaryzowanych lub błędnie zinwentaryzowanych sieci, instalacji lub innych obiektów budowlanych, w każdym razie pod warunkiem braku możliwości przewidzenia powyższych przeszkód przez Wykonawcę przed złożeniem oferty z uwzględnieniem staranności wymaganej od doświadczonego wykonawcy robót budowlanych;